• Ivica Jurčić: Ako se sustav odgovornosti i pojavi u BiH, ruši ga korupcija

    Ivica JurcicPredsjednik Povjerenstva za sigurnost Zastupničkog doma PFBiH i zastupnik Narodne stranke Radom za boljitak Ivica Jurčić za Večernji list govori o stanju sigurnosti u većem bh entitetu, pa i općenito u BiH.

    Možete li dati svoju ocjenu po pitanju stanja sigurnosti u FBiH, pa i BiH?

    Kao predsjednik Povjerenstva za sigurnost Zastupničkog doma PFBiH, ali i sa gledišta obićnog građanina, mogu konstatirati da je stanje pod kontrolom s potrebom rješavanja otvorenih sigurnosnih pitanja iz prošlosti. Što se tiče državne razine, mogu reći da se trenutačno BiH prvi put može oduprijeti u stopostotnom kapacitetu bilo kakvim sigurnosnim izazovima. Kapaciteti koje trenutno posjeduju SIPA na čelu sa Goranom Zubcem, zatim OSA, te Ministarstvo sigurnosti na čijem je čelu Fahrudin Radončić, prvi put se mogu oduprijeti bilo kakvim pojavama kriminala, te sve zadaće izvršavati, a ako se pospješi podrška Tužiteljstva i pravosudnih institucija, njihov rad će još više dobiti na kvaliteti i značaju.

    Ima li korupcije u institucija vlasti?

    Naravno da ima, jer to su u našem društvu pojave epidemioloških razmjera budući da toga ima u svim oblicima, kako u izvršnoj i zakonodavnoj vlasti, tako i u pravosudnim institucijama. Sigurnosna situacija je dobrim dijelom pod kontrolom, te treba rješavati otvorena pitanja iz prošlosti koja opterećuju život naših građana. Krajnje je vrijeme da sve sigurnosne agencije na razini FBiH iz jednog statičnog stanja krenu u što aktivniju borbu obračuna sa svim oblicima korupcije i kriminala.

    Koji bi to bili prioriteti u jačanju sigurnosti?

    Ne trebamo izmišljati toplu vodu, jer kao najbolji primjer imamo onaj Vučićev iz susjedne Srbije gdje se krenulo u obračun sa krupnim ribama. Time se pokazuje kako nema nedodirljivih i da je svatko tko se o zakon ogriješio, potencijalna meta prilikom provođenja pravde. U prvom redu to bi bilo rješavanje političkih ubojstava, prije svega zamjenika šefa AID-a Nedžada Ugljena i federalnog doministra Joze Leutara, kao i rješavanje ratnih zločina.

    Moramo biti svjesni kako nosimo jedinstven epitet u Europi i stigmu kao jedna od rijetkih zemalja u svijetu da su kod nas likvidirana dva vrlo važna čovjeka iz sigurnosnih struktura, a ne možemo reći da se to dogodilo zbog ratnih okolnosti, već zbog interesa određenih skupina, koje su na tuđoj nesreći kreirala enormna osobna bogaćenja i utjecaj. Pod tom hipotekom teško se može vjerovati nadležnim institucijama, te eventualno tražiti savez u NATO-u i EU. Paralelno s time bi bila sustavna borba protiv korupcije, jer je ona temelj za urušavanje institucija bilo koje države u svijetu pa samim time i BiH. Interes BiH trebao bi biti dda institucije rade svoj posao na dobrobit svih građana, međutim činjenica je kako je ovdje korupcija prisutna u velikoj mjeri.

    Postoji li kod nas sustav odgovornosti?

    Kod nas se ne može stvoriti sustav odgovornosti, jer ako se on i pojavi, ruši ga korupcija i vrši podjele u društvu. Mi tako nemamo institucije BiH, već tri etničke interesne skupine, a opet među njima mnoštvo podskupina koje upravljaju ljudima, jer tko ne djeluje na taj način, vrlo teško može doći do nekog cilja. Ovdje se stvara dojam kako je normalno da su narod, odnosno političari, pa i vjerske zajednice iznad institucija, što nije dobro. Institucija mora biti iznad svakog i iznad svega. Uzmite prijer New Yorka (grad s  56 puta više stanovnika i 50 puta više nacija nego BiH) gdje postoji 180 različitih naroda, međutim to ne znači da liječnik ne želi pomoći nekome tko nije iz njegovog naroda. Kod nas odete u institucije tražeći usluge koje bi trebale biti besplatne, jer ste ih platili kroz porez, no često se dogodi suprotno, odnosno da ih ponovno platite, posebno ako je riječ o liječenju. Korupcija je odgovorna za takvo stanje.

    Je li, primjerice, Povjerenstvo na čijem ste čelu uočilo nepravilnosti u radu FUP-a?

     Povjerenstvo razmatra pitanja sustava i politike oblasti sigurnosti u okviru prava i dužnosti ZD i, u vezi s tim, daje mišljenja i prijedloge ZD, predlaže mjere za organiziranje, vođenje i razvoj sigurnosti FBiH. Razmatramo pitanja suzbijanja terorizma, međužupanisjkog kriminala, neovlaštene trgovine drogom i organiziranog kriminala, razmatramo pitanja o nabavi, držanju i nošenje otužja, nacrte i prijedloge zakona i drugih općih akata kojima se regulira oblast sigurnosti Federacije. Kao takvo Povjerenstvo smo u zadnje vrijeme počeli vraćati povjerenje građanima u instituciju PFBiH. Mi moramo zaštiti instituciju i ne dopustiti da bilo koji pojedinac bude iznad te institucije, pa taman da je riječ o samom ravnatelju policije.

    Koji je vaš komentar na izjavu ravnatelja FUP-a Dragana Lukača da ste naložili obustavu uprave u određenim predmetima?

    Meni je žao da je došlo do takvih izjava od njega osobno. Dotični je ujedno i policijski službenik pa ne vidim odakle isti sebi crpi pravo da javno iznosi takve kvalifikacije. Ujedno, te kvalifikacije su više za institucije, a ne za zabavljanje javnosti, uzimajući u obzir i okolnosti kada su proizišle imale su za cilj samo jedno, a to je mene spriječiti u aktivnostima i politički me diskreditirati, ali budući da je sve to bio loše izveden pokušajništa mu ne zamjeram. Ako nema njegove odgovornosti u svemu tome, onda još bolje jer će se stvari s vremenom iskristalizirati. Smatram da je baš njemu u interesu da se utvrdi činjenično stanje oko nepravilnosti koje su se ukazale od kolega u njegovom radu.

    Ravnatelj FUP-a je izjavio nedavno kako je sigurnosna situacija u FBiH nezavidna zbog loših socijalnih prilika u FBiH?

    Smatram da je to više konstatacija. Loša socijalna slika je došla kao uzrok prethodno navedenih problema. Nije dobro pričati o posljedicama dok ne utvrdimo uzroke . Također očekujem od ravnatelja FUP-a da će nam se jasno definiran plan za ovu godinu dostaviti i na temelju toga ćemo vrednovati njihov učinak. Nećemo dopuštati da se nečiji eventualni neuspjeh povezuje sa socijalnim prilikama u državi.

    Ne želite medijsko prepucavanje sa Lukačom?

    Mene samo zanima kakva je sudbina devet policijskih službenika koji su prijavili nepravilnosti. Radio sam samo u zaštiti institucije i ne zanima me tko je gdje ravnatelj. Ponavaljam, postupio sam sukladno svojim ovlastima i obvezama i tog gospodina ničim nisam uvrijedio.

    Prošle godine u BiH je veliku prašinu digla informacija oko prisluškivanja. Imaju li građani osnove za zabrinutost?

    Odgovorno tvrdim kako je to prisluškivanje malo nespretno interpretirano, jer nije došlo do nikakve zloupotrebe ni kršenja zakona. Točno je da je bilo posebnih istražnih radnji u sklopu kojih je i prisluškivanje, pa se zna dogoditi odstupanje u interpretaciji prisluškivanih razgovora. Jedno je odobreno, a drugo je broj snimljenih razgovora, jer ista osoba komunicira sa većim brojem sugovornika, što se pogrešno može interpretirati, sve te radnje su obavljene sukladno propisima i Zakonu FBiH.

    Komentar na odluku ,,Sejdić – Finci”

    Slučaj ,,Sejdić i Finci” je jedan krasan primjer otvaranja očiju svih onih koji žive u BiH. Oni su kroz nekoliko godina dobili neka svoja prava, i to je zapravo primjer kako se građani u jednoj europskoj državi trebaju boriti za svoja prava. Oni su se za ta prava izborili kroz institucije i to je ono što ja konstantno nastojim kroz ovaj razgovor provlačiti, dakle važnost tih institucija. Da se radi o osobama čiji je rad vrednovan, govori i činjenica da su od vaše renomirane kuće nagrađeni Večernjakovim pečatom, što također pozdravljam i smatram kako je takva nagrada njima dvojici dobar put. Politika se, znači, treba vratiti u domene institucija, a ne domene kampanje. To je ujedno  poruka svim subjektima u BiH na koji se način može doći do cilja. Ovo je put koji govori da se do svojih ciljeva može doći bez ikakvih decibela, bez ikakve prljave kampanje, mržnje, ratova… Neminovno je kako je potrebno izvršiti određene korekcije Ustava BiH, ali ne smijemo zloupotrijebiti nečiji trud za ostvarivanje bilo čijih prava i time zakočiti procese svih nas.

    Ulazak BiH u NATO

    Hvala na ovakvom pitanju jer je ono od vitalnog značaja za BiH. Zašto NATO? Zašto ne! Opet ću se vratiti na korupciju, jer glavna prepreka za naš ulazak u NATO jeste iskorjenjvanje korupcije. Tamo nećete zapošljavati ljude preko kumskih i rođaćkih veza, jer oni isključivo traže stručne ljude. NATO je savez, a Savez je partnerstvo. Partnerstvo pak obvezuje.Ne možete biti na nekoj razini ako niste kao rugi. NATO jača institucije, on je naša obveza.NATO su i Engleska i Njemačka, Italija, Hrvatska. Sve nama bliske zemlje su u NATO-u.Tamo je i Turska, i ona nam je krajnje bliska zemlja. Ako tamo nije dobro tim zemljama, neće biti ni nama, ali zar mislite da bi one sve tamo išle da im nije dobro? Pa od 28 članica NATO saveza njih je 26 iz Europe. Prekoatlantske zemlje su samo SAD i Kanada.Ljudi strahuju od NATO saveza poistovjećujući ga sa Varšavskim paktom, iako je on nešto sasvim drugo. Svaka članica ima jednako pravo glasa, o svakoj odluci se prethodno raspravlja i glasuje.

    Večernji list